فراخوان طراحی شعار تبلیغاتی

یکی از عناصر مهم در معرفی و برندسازی شرکت­ها و سازمان­ها، شعار آنهاست. شعار تبلیغاتی بیانگر جهت­گیری استراتژیک و ارزش­های بنیادین مورد ادعای سازمان­ مذکور است. البته شعار تبلیغاتی با روشن­کردن مسیر پیش روی شرکت­ها و سازمان­ها، کمک زیادی به متمایز­سازی کالاها و خدمات آنها می­ کند. البته به شرط آنکه هوشمندانه و آگاهانه انتخاب شوند از این رو روابط عمومی شرکت آبادانی و مسکن الهیه خراسان فراخوانی را تحت عنوان طراحی شعار تبلیغاتی ویژه این شرکت برگزار می نماید .

ابتدا لازم است مختصری به تعاریف شعارهای تبلیغاتی پرداخته شود .

شعارهای تبلیغاتی (اسلوگان) به دو دسته موسسه­ ای و محصولی تقسیم می­ گردد.

الف) – شعارهای موسسه­ ای: به شعارهایی اطلاق می­شود که برای کسب وجهه برای سازمان و ایجاد تصویری مثبت و معتبر ساخته می­شوند. دو نمونه شعار خوب و خلاقانه از این گروه عبارتند از: درتماس با فردا(شعار شرکت توشیبا)، آینده پشت سر ماست (شعار شرکت فورد).

ب) – شعارهای محصولی: این شعارهای تبلیغاتی که با عنوان کپسول­های تبلیغاتی نیز نامیده می­شوند وجوه مثبت و خاص کالا یا خدماتی را که قرار است تبلیغ شود را به وضوح به تصویر می­کشند. به دو مثال توجه کنید:هوشمندانه ­ترین اتومبیل­هایی که تاکنون ساخته شده (شعار شرکت ساب)، کارشناس پای شما(شعار محصولات شرکت دکتر شولز)

از نمونه های خوب ایرانی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شعار زیبا، کارآمد و ریتمیک یخچال فریزر امرسان با عنوان “زیبا، جادار، مطمئن” سه ویژگی اصلی را که معمولا از یک یخچال انتظار میرود درون خود دارد. علاوه بر این ریتمیک­بودن آن و تکرار زیاد در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی این شعار را به شدت معروف کرده است، تا جایی که در شوخی‌های محاوره‌ای هم از آن استفاده می‌شود.

اسلوگان زیبای “هوای شما را داریم….. ” برای کولر های گازی اجنرال، “بوتان انتخابی مطمئن” جهت گروه محصولات بوتان، “برنامه ریزی امروز موفقیت فردا” شعار قلم چی، “هیچ کس تنها نیست…..” برای همراه اول، “به ما دلگرم باشید” برای ایران رادیاتور و شعارهای سن ایچ و دیگر هیچ، پاکسان به سلامت خانواده می­اندیشد، گلد ایران ضمانت خرید شماست، همه جا گلرنگ، صاایران، هر روز بهتر از دیروز، پاک یادت نره و همچنین محصولات تبرک و کاربرد نام حمید از جمله به یادماندنی­ترین شعارهای تبلیغاتی در چند سال اخیر در ایران می­باشند.

شرکت آبادانی و مسکن الهیه خراسان تا کنون از سه شعار تبلیغاتی موسسه­ای بهره برده است : 1- الهیه ،  منطقه نوین – نگرش نوین 2- الهیه، یک دهه توسعه و آبادانی 3- الهیه ، نگین غرب مشهد

وتنها شعار تبلیغاتی محصولی جهت پیشبرد فروش آپارتمان های مسکونی صبا عبارتند از: صبا، صلابت –زیبایی – آسایش

نکته : ضعف شعار های فوق در بخش موسسه ای در اینجاست که مفهوم شعار بیشتر از اینکه در خدمت سازمان باشد در حال معرفی منطقه الهیه به عنوان منطقه ای مطلوب است ، هر چند منافع شرکت با رونق منطقه همسویی دارد لذا در طراحی شعار های جدید بهتر است با نگرشی سازمانی به موضوع پرداخته شود.

در قسمت شعار تبلیغاتی ویژه آپارتمان های صبا نیز نکته قابل تامل و به عبارتی هدف شعار تبلیغاتی باید بر روی استاندارد بودن بنا ، استحکام ، شاخص و الگوی بودن آن در منطقه متمرکز باشد.

شعار­های تبلیغاتی مانند عناوین مقالات و یا تیتر اخبار بایستی مخاطب یا مشتری را به خود جذب کنند. گیرایی و جذابیت شعارهای تبلیغاتی برای بالا­بردن فروش یا معرفی سازمان کافی نیست، نگارش حرفه­ای، خلاقیت و رنگ و لعاب دادن به آنچه برای جذب، حفظ و افزایش تعداد مشتریان و مخاطبین به کار می­آید به عنوان یک کار تخصصی باید در نظر گرفته شود.

استفاده از عبارت­های کلیشه­ای ، فرصت­ها، هزینه و زمان را به هدر می دهد. لذا از به کار بردن این عبارات پرهیز فرمایید. کلمه­ها و عباراتی که برای شعار­های تبلیغاتی انتخاب می­کنید بایستی آنچنان قوی باشد که بتواند مخاطب را به سمت هدف مورد نظر سوق­دهد.

بر این اساس می­توان گفت که یک شعار تبلیغاتی موثر باید ویژگی­های اساسی زیر را دنبال کند:

– مزایای اصلی محصولات شرکت را برای مشتریان بالقوه بیان کند.

– متمایز­کننده شرکت از رقبا باشد.

– در محدوده موانع قانونی، یک توضیح موجز، مستقیم، ساده و تحریک­کننده بدهد.

– کنایه آمیز و جذاب باشد.

– شخصیتی متمایز را برای خود اقتباس کند که مناسب شخصیت و کیفیت شرکت و محصولات ساختمانی آن باشد.

– جایگاهی موثق و باورپذیر از محصول ارائه دهد.

– باعث شود که مشتری احساس خوبی پیدا کند.

– نیاز و خواسته را در مشتری ایجاد کند.

– سخت فراموش شود به عبارتی دیگر در خاطره ماندگار شود (چه آن را دوست داشته باشیم و چه از آن خوشمان نیاید)

– از توضیح بدیهیات اجتناب شود. ( به­عنوان مثال شما از یک عطر چه انتظاری دارید؟ هر انتظاری که داشته باشید قطعا انتظار ندارید که بوی بدی بدهد و اساسا عطری که خوش­بو نباشد را نمی­توان عطر دانست.)

مهلت ارسال آثار و جوایز:

متعاقبا اعلام خواهد شد.

  نحوه ارسال آثار :

دریافت و بررسی آثار در دوبخش موسسه ای و محصولی به صورت مجزا صورت میگیرد . لطفا آثارتان را از طریق ایمیل info@elahiye.com  و یا شماره پیامک 30009900000531 برای ما ارسال کنید . توجه داشته باشید نام و نام خانوادگی ،شماره تلفن و نوع شعار تبلیغاتی خود را (موسسه ای / محصولی) در پیام ارسالی درج فرمایید.